A - centrum
A-centrum

Meno
Heslo
Log In
O projekte
Uskutočnené aktivity
Aktuality
Kontakt
Katedra geografie a regionálneho rozvoja FPV UKF Nitra realizovala v roku 2012 v rámci projektu A - Centrum - Centrum Inovatívneho Vzdelávania štyri vzdelávacie kurzy. Tieto kurzy boli v súlade s aktivitou 2.2 Inovácia magisterského študijného programu UAP Geografia v kombinácií. Kurzy boli realizované pod vedením koordinátora tejto odbornej aktivity doc. RNDr. Aleny Dubcovej, CSc. a expertov, metodikov a lektorov jednotlivých činností (RNDr. Gabriela Repaská, PhD. - lektor v predmete Didaktika geografie v teréne, RNDr. Lucia Šolcová, PhD. - lektor v Práci s talentovanou mládežou v geografii, RNDr. Hilda Kramáreková, PhD.- expert v Aplikovanej geografii, RNDr. Jana Némethová, PhD. - metodik v Aplikovanej geografii, RNDr. Zuzana Rampašeková - expert v Práci s talentovanou mládežou v geografii, RNDr. Miroslava Trembošová, PhD. - expert v predmete Didaktika geografie v teréne). Kurzy boli vytvorené pre 20 frekventantov magisterského štúdia. Cieľom kurzov bolo konkrétne prepojenie teórie a praxe v odbore geografia z aspektu didaktického i aplikačného – v kontexte Činnosti 1 – Didaktika geografie v teréne, v Činnosti 2 – Aplikovaná geografia a v Činnosti 3 – Práca s talentovanou mládežou.

Prvý z kurzov sa uskutočnil dňoch 16.-20. apríla 2012 v obci Jedovnice (Česká republika). Výskumná lokalita Olšovec ležiaca 35 km severne od Brna v Moravskom krase poskytovala vhodné územie pre realizáciu viacerých terénnych činností. Kurz bol pripravovaný v spolupráci s Katedrou geografie Pedagogickej fakulty Masarykovej univerzity v Brne, ktorá sa dlhodobo venuje tejto problematike a má vlastné školiace zariadenie pre geografiu v teréne. Cenné skúsenosti s tejto oblasti odovzdali naším študentom doc. PaedDr. Eduard Hoffman, PhD. doc. PhDr. Hana Svatoňová, PhD. a RNDr. Hana Slobodová, PhD.
Kurz v Jedovniciach bol zameraný na viaceré aktivity – sledovanie a vyhodnocovanie štruktúrnych prvkov krajiny podľa jej hospodárskej aktivity, orientácia podľa GPS a zaznamenávanie polohy bodov trasy do prístroja GPS, orientácia v krajine, určovanie odhadu vzdialenosti priamym a nepriamym meraním. Tieto aktivity boli realizované zážitkovým vyučovaním pomocou „geocachingu“, kde študenti na základe súradnicových bodov v teréne vyhľadávali skryté „kešky“ s otázkami o krajine, jej využití ako i praktickými úlohami. Po ceste mohli sledovať prírodné špecifiká krasového územia. Hravá forma „geocachingu“ bola ukončená návštevou múzea veterného mlyna holandského typu v obci Rudice. Na prehliadke múzea sa študenti oboznámili s geologickým výskumom, ktorý na tomto území siahal až do roku 1802 a bol spojený s menami ako napr. knieža Hugo Salm, Jiří Vankl a prof. Absolon. Frekventanti si zároveň vypočuli prednášku o Moravskom krase a jeho jaskynnom systéme ako i spoločensko-hospodárskom využití tejto krajiny. Poslednou zástavkou bola návšteva lomu Seč, s ktorým sa oboznámili formou prednášky. Lokalitu lomu si mohli aj podrobnejšie preskúmať a na základe tohto mali navrhnúť projekt pre jeho ďalšie využitie. Ďalšou z aktivít bola celodenná exkurzia do mesta Křtiny. Tá pozostávala z návštevy jaskyne Výpustek, ktorá je technickým múzeom. Ide o ojedinelé využitie jaskynných priestorov, ktoré počas II. svetovej vojny predstavovala továreň s cca 600 ľuďmi s výrobou v troch zmenách pre potreby nemeckej armády. Jaskyňa bola Nemcami vypálená pred príchodom Sovietskej armády. Počas obdobia rokov 1950-2005 slúžila pre potreby najprv Československej a potom Českej armády ako bunker. V druhej časti dňa bola navštívená v Křtinách katedrála Santiniho, kde krstili veľkomoravskí vierozvestci - Konštantín a Metod ako i kostnica. Záver kurzu bol ukončený turistickou vychádzkou k jaskyni Balcarka, ktorá patrí k najkrajším v danom území. Tá je charakteristická bohatou kvapľovou výzdobou. V blízkosti sa nachádza jaskynný systém Macocha, ktorý niektorí študenti navštívili taktiež. Ostatní študenti prezentovali získané poznatky o jednotlivých lokalitách v teréne, ktoré spoznali počas pobytu. Nakoniec kurzu frekventanti uvádzali tipy pre budúcich učiteľov, kde na Slovensku je možné nájsť zariadenia pre fungovanie „školy v prírode.

Fotogaléria Jedovnice

Ako druhý v poradí sa uskutočnil kurz v dňoch 30.4. - 4.5. 2012 v zázemí rekreačného zariadenia Duchonky. Výskumná lokalita Duchonka leží približne 55 km od Nitry na úpätí pohoria Považský Inovec. Táto lokalita a jej zázemie tvorili vhodné predpoklady pre realizáciu viacerých aktivít a terénnych činností. Rekognoskácia terénu ale aj práca s historickými mapami a leteckými snímkami, tematické mapovanie výrezu krajiny, orientácia v teréne pomocou topografickej mapy boli predmetom záujmu jednotlivých aktivít pre frekventantov. Pomocou historických máp z I. a II. vojenského mapovania a súčasných leteckých snímkov frekventanti sledovali zmeny vo využití krajiny. Okrem toho sledovali zmeny v názvoch obcí, vývoj, resp. zánik obcí, ciest, plochu lesov a pod. Do výrezov máp mali na základe konkrétneho mapovania zakresliť skutočný stav daného územia. Vyhodnocovanie štruktúrnych prvkov krajiny podľa jej hospodárskej aktivity bolo realizované v oblasti Duchonky ale aj jej záujmovom území v obci Prašice. Aktivity boli zamerané na štúdium hodpodárskych aktivit v obci Prašice (Prašice, Okšov Mlyn, Nový Svet). Výsledky mapovania boli spracované v kartografickom výstupe mapy intravilánu obce. Počas kurzu študenti absolvovali vychádzku k náučnému chodníku Kulháň. Priebeh vychádzky bol zameraný na realizovanie aktivít súvisiacich s orientáciou v teréne, pomocou buzoly a GPS. Kurz bol ukončený kartografickými výstupmi a prezentáciou dosiahnutých výsledkov frekventantov kurzu.

Fotogaléria Duchonka

Ďalší z kurzov sa uskutočnil v dňoch 24. - 28. septembra 2012 v meste Topoľčany, ktoré sa nachádzajú v Nitrianskom samosprávnom kraji. Priebeh kurzu bol rozdelený do 3 sfér geografického výskumu v krajine. Cieľom výskumu boli tri základné atribúty: 1. mapovanie zariadení sociálnej infraštruktúry, 2. percepcia kvality sociálnej infraštruktúry hodnotená obyvateľmi mesta, 3. geografický výskum veľkoplošnej maloobchodnej siete. Kurz prebiehal formou samostatnej práce frekventantov v teréne a jeho základ spočíval v zakresľovaní lokalizácie zariadení sociálnej infraštruktúry maloobchodnej siete a dotazníkového prieskumu. Z veľkoplošných predajní boli zisťované informácie o nasledovných predajniach - Billa, Tesco, Lidl, Kaufland, COOP Jednota a Decodom a Euronics. Vyhodnotenie aktivít v rámci jednotlivých činností s ich možnosťami využitia v praxi sa uskutočnilo návštevou Gymnázia 17. novembra v Topoľčanoch, kde sa s výsledkami mapovania frekventantov kurzu oboznámili študenti 3. ročníka.

Fotogaléria Topoľčany

Posledný z kurzov sa konal v dňoch 22. - 26. októbra 2012 v Mikroregióne Termál, ktorý sa nachádza v Nitrianskom samosprávnom kraji v okrese Nové Zámky. Mikroregión Termál mal vhodné predpoklady pre realizáciu viacerých aktivít a terénnych činností. Tento kurz začali frekventanti prednáškou o regionálnom rozvoji ako o jednej zo sfér záujmu Aplikovanej geografie, o dotazníku ako metóde spracovania tejto témy, práca s frekventantmi v teréne, diskusia s frekventantmi o zistených poznatkoch z terénu. Spoločná prednáška o výučbe geografie v rámci Didaktiky geografie v teréne, ktorú viedol riaditeľ MŠ so ZŠ obce Hul, ktorá je tiež súčasťou mikroregiónu. Diskusia bola zameraná aj na prácu s talentovanou mládežou v rámci geografickej olympiády a iných geografických aktivít. Aj v tomto záujmovom území mikroregiónu vykonávali frekventanti terénny výskum vo forme dotazníka. Kurz bol ukončený vyhodnotením aktivít v rámci jednotlivých činností s ich možnosťami využitia v praxi.

Fotogaléria Podhájska

Jednotlivé kurzy realizované počas tejto aktivity poskytli všetkým účastníkom kurzov cenné informácie s možnosťou využitia v praxi v budúcnosti. Preto chcem poďakovať všetkým účastníkom kurzu od hlavného koordinátora aktivity, cez expertov, metodikov a lektorov a samozrejme frekventantov kurzu.

RNDr. Katarína Vilinová, PhD.



Európsky sociálny fond Európsky sociálny fond pomáha rozvíjať zamestnanosť podporovaním zamestnateľnosti, obchodného ducha, rovnakých príležitostí a investovaním do ľudských zdrojov. Tento dokument bol vytvorený s finančnou pomocou Európskej únie mobiliar praha. Názory v ňom vyjadrené sú výlučne názormi FPV UKF v Nitre a nevyjadrujú žiadnym spôsobom oficiálny názor Európskej únie. Fakulta Prírodných Vied - Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť/projekt3d je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ Operačný program VZDELÁVANIE